måndag 27 maj 2013

Dialekt/Accent

Jag har problem! Jag bor i norra Småland och har i vanliga fall dialekt därefter men i Tisdags åkte min klass till Gränna. Ju längre ner i Småland vi kom dessto svårare för bokstaven R fick jag. I lördags åkte jag istället norrut till Stockholm. Vilket gjorde att jag helt plötsligt började prata stockholmska, en dialekt jag verkligen avskyr (ta inte illa upp jag kan inte hjälpa det) något som pappa tyckte var jättekul. Han är elak ;)
Nu har jag varit i Linköping hela dagen med andra ord är vi tillbaka till östgötskan och som tur är så är inte min östgötska jättetydlig. Sen är det ju lite komiskt att jag pratar en av Sveriges fulaste dialekter men själv inte alltid förstår den... Jag menar Gäse då! (betyder tydligen gasa då)
'


Småland
Östergötland


















I have a problem! I live in northern Småland* and usually I have an accent thereafter but last Tuesday my class Went to Gränna. The further we went into Småland the worse my R´s got.
Last saturday I went up north to Stockholm and suddenly I spoke like an native of Stockholm. Something my dad thought was really funny because he knows I really hate that accent. He is mean to me ;)
Today I have been in Linköping all day so now I am back to speaking Östgötska*, luckily my östgötska is not to obvious. It is kind of funny how I speak one of Swedens uggliest accents but still cannot understand it at all times... I mean Gäse då! (apperantly means gasa då which in English means Gas then!)

Östergötland
Småland
*Småland and Östergötland are two of Swedens 25 provinces 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar